•

Maandag 20 november vond de Algemene Ledenvergadering plaats in het clubgebouw van Achilles. Er waren vele huldigingen, de financiën werden besproken, maar ook de werkgroep die gaat onderzoeken wat de mogelijkheden zijn voor de toekomst van Achilles kwam aan bod.

Gini Vrugteveen krijgt Gouden Speld KNVB
    Voor Gini was de avond wel heel bijzonder. Uit handen van Dhr Bolhaar, Lid van de ledenraad van de KNVB Amateurvoetbal, kreeg ze de Gouden KNVB Speld voor haar bewezen diensten de afgelopen jaren. Ze heeft jarenlang kantinedienst gedraaid (+/- 1987 tot 2010). Vanaf 1990 zat ze in het jeugdbestuur als secretaris. Daarbij was ze mede-organisator van Sinterklaas, heeft ze het jeugd-clubblad 'De Voetbabbel' verzorgd en organiseerde ze 4 x 4 toernooien ten behoeve van ledenwerving. Eind vorige eeuw is Gini door erevoorzitter Teun Bruinink gevraagd om als secretaris toe te treden tot het hoofdbestuur. Ze nam de taak van Bert Beumer over. Ze heeft alles gedigitaliseerd in die periode, een hels karwei. Ook het archief, de historie van Achilles, heeft ze vanaf die periode nauwgezet bijgehouden en gedigitaliseerd. In haar bestuursperiode kreeg ze te maken met Sportlink, wat toen nog in de kinderschoenen stond. Een hele digitale ontdekkingsreis voor Gini, maar uiteindelijk werd dat haar belangrijkste communicatiekanaal met de KNVB. Ze heeft ruim 5 bestuursperiodes in het hoofdbestuur gezeten als secretaris en in haar functie ook vele vergaderingen bezocht van KNVB, FEV en gemeente (nu sportaal). Ze nam als wandelende Achilles-encyclopedie deel aan vele commissies, zoals onder meer de jubileumcommissies van het 75-jarig en 90-jarig bestaan van onze club. Gini was het levende draaiboek van de Algemene Ledenvergadering. Ze regelde alles, de bloemen, de speldjes, de oorkondes en de gedenkborden voor jubilarissen. Daarnaast was Gini altijd druk met de spelerspassen toen deze in opkomst waren. Gini is tot voor kort ook altijd actief gebleven met het bijhouden van de ledenadministratie en op dit moment is ze nog steeds actief als archivaris en bestuurlijk adviseur.

Herman Jaspers  (70 jaar lid) & Erelid)
    Herman Jaspers (84) werd gehuldigd vanwege zijn 70-jarig lidmaatschap bij de club en werd vervolgens, na een staande ovatie, benoemd tot erelid. Jaspers is eind jaren 70 meerdere periodes voorzitter geweest. Hij is nog altijd trouwe supporter van het eerste elftal, dat dit seizoen in de derde klasse speelt. Wat echter zeer speciaal was, is dat hij de aftrap heeft verricht bij het wereldrecord langste voetbalwedstrijd ooit. Hij heeft dus een belangrijke bijdrage geleverd aan die fantastische 3-daagse en het wereldrecord voor het Guinness book of Worldrecords. Op dit moment is hij één van de jeu de boulers op de donderdag.

Carina Lansink-Vrugteveen, Henk Mensink, Martin Hartman (25 jaar lid)
    Carina
    is een bekend gezicht binnen de club. Ze heeft vele jaren gevoetbald en is vanaf het begin van het damesvoetbal bij Achilles al betrokken bij de dames. Ze heeft zo’n beetje alle dames- en meisjesteams getraind binnen Achilles. Jarenlang heeft ze in de activiteitencommissie gezeten en was ze een onafscheidelijk duo met Ellen Doppen. Je kwam Carina altijd als eerste tegen, omdat ze bij de poort stond met de lotenverkoop. Ook bij het sinterklaasfeest voor de jongste jeugd was ze één van de drijvende krachten en dan hebben we het nog niet eens over het eieren zoeken met Pasen, de spokentochten, het jeugdkamp en de vele uren die ze op allerlei andere vlakken in de club heeft gestoken. Ze was lid van het jeugdbestuur voor het meisjesvoetbal, het clubblad is een van Carina’s bezigheden geweest. Ook als grensrechter heeft ze vele kilometers langs de lijn gemaakt. In verband met al deze inspanningen is Carina al terecht beloond met het lidmaatschap van verdienste en Achillesvrouw van het jaar.

Henk is 25 jaar geleden begonnen in het zevende. Een gezelligheidselftal met Stef Wessels, Rob de Vries, Hans ten Heuw, Alwie Koster etc. Trainen op de maandagavond in de modder en daarna vervolgens urenlang na borrelen in de kantine. Vervolgens is hij doorgestroomd naar de selectie-elftallen het derde en het tweede, samen met broer Hans en hij heeft zelfs nog een aantal invalbeurten gehad in het eerste onder Reint. Vervolgens heeft hij nog heel lang in een vriendenteam (het vijfde) gespeeld met  de gebroeders Pol, Laan, Kieneker, Kremers en opnieuw zijn eigen broer. Ongeveer 10 jaar geleden is er een einde gekomen aan zijn carrière door een blessure. Verder heeft Henk langdurig bardienst gedraaid op de donderdag en de zaterdag en is hij een tijd lang scheidsrechter geweest. Inmiddels doet hij de inkoop van Achilles.

Martin is al 25 jaar actief als voetballer en nog steeds vertoont hij nog regelmatig zijn kunstjes bij het 35+ voetbal. Martin tref je meestal aan achter een glas Weizen, of als je een glas Weizen ziet, zit Martin daarachter. Hij is daarmee ook een belangrijke inkomstenbron in onze kantine.

Ronny Dokter (50 jaar lid) en Rob Laan (beide lid van verdienste)
    Ronny  werd gehuldigd voor 50 jaar lidmaatschap. Tevens werden Ronny Dokter en Rob Laan benoemd tot lid van verdienste. Ronny is begonnen met voetballen als 9- jarig jongetje. Later heeft hij jarenlang bij senioren gevoetbald. Hij is meer dan tien jaar (jeugd)trainer geweest en hij was vooral goed in het creëren van teamgeest.  Hij is trainer geweest van diverse seniorenteams, waaronder een vriendenteam (vijfde) die jarenlang nooit lager eindigden dan de eerste plaats. kampioenschap op kampioenschap. Een bijzondere prestatie was echter ook het kampioenschap met het tweede elftal als trainer. Ook is hij trainer geweest van de A1 in de hoofdklasse. Zeker 15 jaar is hij actief geweest als grensrechter en als leider bij diverse teams. Bar- en keukendiensten heeft hij vele jaren gedaan. Hij heeft in vele commissies en besturen gezeten, onder andere het jeugdbestuur en de technische commissie, waarbij hij bij beiden als voorzitter actief geweest is.
    Rob is jarenlang grensrechter geweest, is al vele jaren scheidsrechter. Hij is leider geweest van diverse teams. We zagen hem vaak met Henk Mensink achter de bar op zaterdagen, maar waar we zijn gezicht elke keer weer op zagen duiken was bij het dames- en meisjes voetbal. Leider en trainer van Meisjes A t/m D en ook bij het damesteam is hij nog steeds actief. Hij is één van de drijvende krachten in het samenwerkingsverband met Emos waarbij het meisjesvoetbal van beide clubs is samengevoegd. Daarnaast is hij de laatste jaren actief als voorzitter van het VTZ.

Tijdens de vergadering maakte het bestuur bekend dat binnen de club een werkgroep is aangesteld die de komende periode gaat inventariseren hoe de toekomst van de club eruit moet komen te zien. Er zal onder meer worden gekeken naar de mogelijkheden voor een gezamenlijk sportcomplex en samenwerking met andere verenigingen.

Het voorzitterschap van Han Deuzeman werd tijdens de vergadering met drie jaar verlengd. Berenda van der Woude werd benoemd als secretaris.

Aan het eind van de avond verkoos Supportersvereniging Achilles (SVA) bestuurslid Eric Hobbelink en kantinebeheerder Petra Manig tot respectievelijk Achillesman en Achillesvrouw van het jaar.